17.06 – Techniek en Identiteit

Het kan allemaal sterker, sneller en slimmer maar willen we dat ook? In deze cursus gaan we op zoek naar de grenzen van technologische mensverbetering.

Docent: prof. dr. Ciano Aydin

Wanneer
30 juli 2017 tot 5 augustus 2017

Waar
St.-Etienne-des-sorts

inleiding

Onze technologische mogelijkheden lijken welhaast onbegrensd te zijn. We hebben mensen op de maan gezet, we hebben de atoombom gemaakt en digitale technologie heeft een ware revolutie in gang gezet. In de toekomst zullen we bovendien vrij zijn van ziekte en pijn door technologieën als prenatale genetische modificatie en ‘smart-drugs’. Prachtig allemaal, maar wat doen al deze ontwikkelingen eigenlijk met onze identiteit, met wat en wie we zijn? En ook, zijn er grenzen aan de mogelijkheden die er zijn?

In deze actuele cursus onderzoeken we de invloed van technologie op onze identiteit en verkennen we de grenzen van technologische mensverbetering.

door wie

prof. dr. Ciano Aydin

voor wie

De cursus biedt een grondige inleiding in het denken over relaties tussen mens en techniek. De cursus is daarmee geschikt voor iedereen die een bedding zoekt om zich  beter te kunnen oriënteren in een wereld die meer dan ooit wordt gedomineerd door technologie. Daarnaast is de cursus ook geschikt voor professionals die dagelijks werken met technologie en  filosofische reflectie zoeken op de vraag wat deze technologie ‘doet’. De colleges zijn van academisch niveau maar geschikt gemaakt voor een breed publiek. Bovendien is er in de cursus veel ruimte voor eigen inbreng en discussie.

“But we are delivered to
Technology in the worst possible way when
we regard it as something neutral”.
(M. Heidegger)

inhoud van de colleges

17.6.1   Wat is de mens? Een korte inleiding in de filosofische antropologie
17.6.2   Mens versus techniek: Heidegger en Ellul
17.6.3   De mens als techniek: Gehlen, Plessner en Stiegler
17.6.4   Grenzen aan de techniek: bioconservatieven over mensverbetering:
17.6.5   Voorbij alle grenzen: transhumanisten over mensverbetering
17.6.6   Aan de andere kant van de grens: ‘extended minds’, cyborgs en Übermenschen
17.6.7   Wat zich niet laat vormen oftewel het Vreemde in ons
17.6.8   Techniek en transcendentie

doelstelling van de colleges

Centraal in deze cursus staat de vraag naar de verhouding tussen menselijke identiteit en technologie. In de cursus wordt u op gestructureerde wijze ingeleid in hedendaagse visies op dit punt.

studiebelasting

De studiebelasting bestaat in ieder geval uit het volgen van de colleges.
Dit komt neer op 5 x 3 uur (ochtendcolleges), 3 x 1,5 uur (avondcolleges) = 19,5 uur.

studiemateriaal

Het studiemateriaal volgt 6 weken voor het begin van de cursus.

getuigschrift

Aan het einde van de collegereeks ontvangen de cursisten een getuigschrift van deelname. Voor deelnemers in het kader van een bij- of nascholing wordt een administratie bijgehouden van deelname zodat scholingspunten kunnen worden verkregen.

evaluatie

Alle cursussen van het Centre Erasme worden geëvalueerd. Daarom zal aan het einde van de cursusweek een evaluatieformulier aan de deelnemers worden uitgereikt.

Meld u aan voor deze cursus