17.08 – De vele gezichten van vrijheid

Over de individuele en maatschappelijke betekenis van vrijheid

Docent: dr. Alicja Gescinska

Wanneer
13 augustus 2017 tot 19 augustus 2017

Waar
St.-Etienne-des-sorts

inleiding

Vrijheid bestrijkt zowat alle facetten van het maatschappelijke en persoonlijke leven en heeft daardoor vele gedaantes: politieke vrijheid, seksuele vrijheid, religieuze vrijheid, vrijheid van meningsuiting, vrijheid van denken, etc. Vrijheid lijkt daarbij een vlag die vele ladingen dekt. Hoe moeten we vrijheid dan precies begrijpen, voorbij onze intuïtieve opvattingen en ervaringen? Elke politieke partij komt met de belofte van de vrijheid, maar in sommige gevallen leidt die belofte van vrijheid tot de verknechting van velen. Hoe komt dat? Waarom is vrijheid veel moeilijker te definiëren dan we vaak denken? Hoe vrij is de mens? Staat onze vrijheid, zoals velen menen, vandaag meer onder druk dan enkele jaren geleden?

voor wie

Voor iedereen die meer grip wil krijgen op het weidse begrip vrijheid. Concrete persoonlijke vraagstukken en maatschappelijke hete hangijzers worden verbonden aan een conceptuele analyse van vrijheid. De colleges zijn van een goed (academisch) niveau maar toegankelijk voor iedereen die op plezierige wijze een serieuze denkinspanning wil leveren.

“Vrijheid is een schat die,
gelijk lucht,
bijna onwaarneembaar is,
zolang we hem niet missen.”

Leszek Kolakowski

door wie

dr. Alicja Gescinska

inhoud van de colleges

17.8.1 Dolce Far Niente: heerlijk nietsdoen en de betekenis van vrijheid
17.8.2 De pro’s en cons van drie vrijheidsconcepten
17.8.3 Het vrije zelf: zelfontplooiing en capabilities
17.8.4 Vrijheid onder druk: Over ressentiment en populisme
17.8.5 Weg met religie! Over religieuze symbolen in de publieke ruimte
17.8.6 Vrijheid en islam in het westen
17.8.7 Vrijheid van meningsuiting: begrensd of niet?
17.8.8 Seksuele vrijheid: Over de kosten en baten van de seksuele revoluties

doelstelling van de colleges

Deze cursus wil de cursisten een kritische houding ten aanzien van onze alledaagse opvattingen van vrijheid aanbrengen.

studiebelasting

De studiebelasting bestaat in ieder geval uit het volgen van de colleges.
Dit komt neer op 5 x 3 uur (ochtendcolleges) + 3 x 1,5 uur (avondcolleges) = 19,5 uur.

studiemateriaal

1. Isaiah Berlin, Twee opvattingen van vrijheid. Amsterdam, Boom, 2010.
2. Martha Nussbaum, Mogelijkheden scheppen. Amsterdam, Ambo, 2012.

(extra) aanbevolen literatuur

1. Alicja Gescinska, De verovering van de vrijheid, Rotterdam, Lemniscaat, 2011.
2. idem, Allmensch: van middelmaat tot meesterschap, Leuven, Academia Press, 2016.
2. Dennis Grozdanovitch, De moeilijke kunst van het bijna-nietsdoen. Amsterdam, Mouria, 2010.
3. Tom Hodgkinson, Lof der luiheid. Amsterdam, De Bezige Bij, 2004.
4. Leszek Kolakowski, Over het alledaagse leven. Amsterdam, Boom, 2000.

getuigschrift

Aan het einde van de collegereeks ontvangen de cursisten een getuigschrift van deelname.

evaluatie

Alle cursussen van het Centre Erasme worden geëvalueerd. Daarom zal aan het einde van de cursusweek een evaluatieformulier aan de deelnemers worden uitgereikt.

Meld u aan voor deze cursus